Page

Oversigt
DagStartEndDatoKmTidHmBillederProfil
Dag 1OberstdorfDalaas11/07/2005505:53:121.655BillederProfil
Dag 2DalaasDavos12/07/2005608:15:14 2.727BillederProfil
Dag 3DavosLivigno13/07/2005557:27:02 2.227BillederProfil
Dag 4LivignoGrosio14/07/2005656:30:001.151BillederProfil
Dag 5GrosioDimaro15/07/2005856:58:48 2.339BillederProfil
Dag 6DimaroStoro16/07/2005806:31:22 1.289BillederProfil
Dag 7StoroRiva del Garda17/07/2005525:15:49 1.664BillederProfil

Rute Statistik

Route Statistics
Højdemeter13773 hm 
Distance442.09 km 
Asphalt266.47 km60.3%
Grusvej132.31 km30.0%
Walking trails6.93 km1.6%
Path25.93 km5.9%
Push10.45 hm2.4%
Estimated time40 hours 11 mins 
Kort over hele ruteRute Korte
Profil for hele ruteRute Profile


Forord
Idéen blev startet af nogle MTB-ryttere tilknyttet BMTB (www.bmtb.dk) og RudeMTB (www.rudemtb).

Der blev skrevet lidt frem og tilbage i forummet og der blev også afholdt et møde, som skulle klarlægge økonomi og de forskellige rejsemuligheder.

Efter lidt tid, så endte det med, at Richard, Jakob og Kirchhoff valgte at lave en ikke-guidede-tur. Det blev gjort ud fra både et økonomisk aspekt og også det mere udfordrende i at være på egen hånd i ukendt terræn. Alex tog en guidede tur og den glæder vi os til at høre nærmere om.

Vi fik yderligere en tilmelding i Allan og kort efter meldte Allans far sig på banen som chauffør/soigneur/sportsdirektør m.m. Det løste en del problemer og vi mente, at vi kunne holde os på et økonomisk fornuftigt plan.

Efter et par øl-møder, så stod det klart, at afgangen skulle gå i starten af september, men et par utålmodige sjæle fik hurtigt ændret den dato til 10. juli 2005.

Desværre måtte Allan melde fra pga. job, men hans far forblev trofast.

Richard stod for en stor del af planlægningen af ruten. Så havde vi jo også en vi kunne punke, hvis det gik galt. Se mere om det her http://www.bmtb.dk/Transalp2005.asp


10. juli 2005 tidligt om morgenen Birkerød i Danmark - Oberstdorf i Tyskland
Der var afgang fra Birkerød i en meget fin campingagtig bil m. KØLESKAB til kolde cola´er. Derefter gik det sydover med 4 cykler (en i reserve), energibarer, cola´er og lidt tøj.

Vi landede i Oberstdorf, Sydtyskland, 13-14 timer senere og det stod ned i stænger!

Vi havde booket overnatning på forhånd, men det var ikke nødvendigt. Vi var de eneste gæster i det store gasthaus.


1. ETAPE Oberstdorf i Tyskland - Dalaas i Østrig.
Dagens etape blev kortet af med 20 km. ca. 2 timer, idet vi håbede på opklaring. Opklaring var der i ca. 2 timer, mens vi rendte rundt i byen og brændte euros af på uduelige skoovertræk og en bagskærme.

Den mest markante butik i byen forhandlede stort set kun genstande til dårligt vejr. De havde alt i paraplyer. Det fortæller lidt om området.

Vi startede i Oberstdorf (800 HM) og skulle over 2 toppe før målet Dalaas (900 HM). De 2 toppe Schrofenpass og Freiburger Hütte lå i henholdsvis 1700 og 1900 meters højde.

Efter ca. 18 km mod Schrofenpass, så var det slut med at cykle, så blev det stejl og ufremkommelig pga. mudder, så herfra gik vi 5-6 km.

Schrofenpass var rimelig spændende at passere. En smal klippesti, som var glat pga. regn. Dog var der i klippevæggen fastgjort en wire, som man kunne holde i, mens man traskede afsted med sin cykel hængende over venstre skulder. Vi skulle også passere en kløft via en jernstige, som var lagt henover, dog med et fint gelænder. Spændende og sjovt. Det var heldigvis skyet, så vi kunne ikke se, hvor langt ned der var, hvis det skulle gå galt.

Vi mødte en del køer på turen. Venlige var de også selvom Richard kastede med sten!

Efter Schrofenpass og lidt gåtur ned af bjerget, så kørte vi til byen Warth (1500 HM), som serverede en varm gullashsuppe og cola´er. Herefter gik turen gennem Lech og Zug på vej mod Freiburger Hütte.

Da den var forceret, så gik det fra 1.900 højdemeter direkte ned i dalen til byen Dalaas i ca. 800 højdemeter. Desværre var noget af nedkørslen zum fuss, men resten var god nedkørsel.

Her fandt vi et herligt stort hotel lige i midten. Det var både billigt, pænt og rigtig godt.

Dagens tal: 50 km, 5:53:12 timer og 1.655 højdemeter inkl. pauser og frokost.


2. ETAPE Dalaas i Østrig - Davos i Schweiz.
Vejret var til dagens etape meget bedre, overskyet, men ingen regn. Dog havde vi ekstra 20 km, som vi snød for igår.

Dagens etape bød på 2 bjerge. En lille knold i 1.500 meters højde og Schlappiner Joch i 2.200 meters højde. Vi startede i 800 meters højde og kørte fra start op mod Kristbergsattel. 6-7 km og 700 højdemeter. Puha.

Efter toppen gik det ned mod Schruns i 600 meters højde og herefter ad asfalt mod Gargellen, halvvejs mod toppen. Det var frokostbyen. Det var temmelig hårdt at komme til Gargellen, men det var endnu hårdere mod Schlappiner Joch. Ca 500 HM skulle klares til fods ad en smal tilvokset vandresti.

Schlappiner Joch deler Østrig og Schweiz, så nedkørslen blev kørt i Schweiz og vejret var straks bedre.

Da vi havde besejret den susede vi ned til Klosters, hvorefter det gik opad igen i forskellige niveauer. Ikke så mange højdemeter, men benene var lidt trætte, men vi nåede Davos med en lettere træt Hr. Richard.

Dagens tal: 60 km, 8:15:14 timer og 2.727 højdemeter inkl. pauser og frokost.


3. ETAPE Davos i Schweiz - Livigno i Italien.
Så startede det rigtig gode vejr.

Vi startede atter ruten med en stigning. Denne gang små 13 km. til Dürrboden før det rigtig begyndte at gå opad.

Efter Dürboden skulle vi over 2 frygtede pas. Scalettapass i 2.606 meters højde og Pass Chaschauna i 2.649 meters højde. Begge med henholdsvis 600 og 400 højdemeter, som hovedsagligt foregik zum fuss. Den sidste time på Pass Chaschauna var ren bjergbestigning.

Det første pas bød på store kampesten, grus og sne.

Herefter en middelgod nedkørsel. Man skulle af cyklen et par gange i starten, men ellers en fin fin nedkørsel.

Efter frokost var det tid til anden opstigning. Ca. 12 - 13 km. mod turens højeste punkt. Den sidste time vil jeg helst glemme. Det var som sagt ren bjergbestigning med bly i benene. Cykelcomputeren viste 0 - 1 km/t. Ikke imponerende.

Da vi nåede toppen kunne vi se frem til ca. 10 km. god nedkørsel til Livigno, hvor Jørgen stod klar med kolde tjolla´er. Herligt.

For øvrigt en fed by, men små værelser til prisen i forhold til, hvad vi var vant til, men vi skulle jo også bare spise og så sove.

Dagens tal: 55 km, 7:27:02 timer og 2.227 højdemeter inkl. pauser og frokost.


4. ETAPE Livigno i Italien - Grosio i Italien.
Dette skulle være en ren walk-over-etape. Trods de manglende højdemeter, så var det en hård etape, men skidt. Flot var etapen.

Vi startede med Passo Alpisella i 2.300 meters højde, hvortil vi kom via en flot skovsti. Virkelig flot udsigt fra passet af.

Herefter gik det ad grusstier mod Arnoga, hvor frokosten skulle indtages.

Så gik turen atter ad skovstier og grusstier mod Passo di Verva, ligeledes i 2.300 meters højde, hvorefter vi susede ned i bunden. Ca. 22 km. nedkørsel, dog afbrudt af en masse huller i Jakobs slanger, men absolut en super nedkørsel på grus i starten og asfalt til sidst.

Vi nåede målet i rimelig tid trods alt. Grosio en dejlig lille italiensk by med italiensk charme og pizzaria uden at være overrendt af turister a la Livigno. Vi boede fyrstelig hos en rar italiensk dame, som dog blev lidt ked, da hende tussegamle Puch krigsveteran-mini-unimog ødelagde Jakobs fine kofanger og forskærm. Det skal siges, at det var Jakobs bil, som ikke gjorde, som Jakobs ville........!!!!!!

Nok om det. Vi skulle jo spise og så sove.

Dagens tal: 65 km, 6:30:00 timer, 1.151 højdemeter inkl. pauser og frokost.


5. ETAPE Grosio i Italien - Dimaro i Italien
Tja. Endnu engang med start i bunden af en dal og så bare afsted mod himlen.Ca. 18 km med start i 600 meters højde mod toppen i ca. 1.800 meters højde. Det skal dog siges, at hele turen var på asfalt og den sidste del var en del af en tidligere Giro d´ Italia-rute. Navne som Pantani, Cunego m. fl. var skrevet hele vejen til toppen.

Herefter gik det ned mod Monno, hvorefter vi skulle op igen over Passo Del Tonale. Det meste af dagens rute foregik på kedelig asfalt. Autostrada, som Richard kaldte dem. Der var dog kun 2 spor, men vi var ikke i tvivl om, at Richard hader asfalt.

Efter toppen var der ca. 35 km. nedkørsel mod byen Dimaro. En del af det i skov. En ganske hyggelig italiensk by, hvor Richard forhandlingsevner viste klasse. Vi sparede ca. 5 Euro pr. person, dog måtte vores trætte ben slæbe os op på øverste etage, men hvad gør man ikke for at spare lidt gryn.

De sparede penge brugte vi så på et ekstra måltid mad. Vores kroppe var nået til et punkt, hvor 3 måltider + det løse ikke var nok. Vi måtte supplere med et 4 måltid, men hvad gør det, når vi snakker italiensk mad.

Dagens tal: 85 km, 6:58:48 timer, 2.339 højdemeter inkl. pauser og frokost.


6. ETAPE Dimaro i Italien - Storo i Italien
En lille surprise til dagens rute. Vi startede midt på en bakke og så gik det ellers opad mod Madonna di Campiglio i 1.653 meters højde. Fantastisk by, hvorefter vi kørte ned mod Zuclo. Her lå vi på hjul af en ældre, helt sikkert prof., cykelrytter. Der fik vi lige spist 15 km. lynhurtigt.

Så skulle vi en smule op igen. Lækker skovsti mod Bondo, hvor dagens frokost skulle indtages.

Noget af dagens rute foregik på asfalt, men det blev for meget for Richard så han lokkede os med på en afstikker.

En lille sti som gik stejlt nedad. Væk fra Autostrada´en med 2 spor. Stien endte blindt ved et hus. Heldigvis var beboerne flinke og ikke kannibaler, så de viste os gennem deres grund, hvor vi kunne gå af en lille stejl sti ned til en lille asfaltvej. Det vi fik ud af det var en mindre asfaltvej, men godkendt af Richard.

Vi landede i Storo. Byen med sin egen "konge". Han ejede det eneste hotel og pizzaria i byen, men vi boede godt, så vi klagede ikke.

Dagens tal: 80 km, 6:31:22 timer, 1.289 højdemeter inkl. pause og frokost.


7. ETAPE Storo i Italien - Riva del Garda i Italien. 1.664 højdemeter over 52 km.
Sidste etape og den med de største forventninger mht til udsigt, når vi lige havde passeret dagens bjerg. Det skulle vise sig at være en sej satan. 21 km., hvor vi startede blidt med 9 km. let opkørsel og så startede helvede. Vi prøvede at følge en racecykelrytter, men da han var træt af os, så blev vi sat. Dog overhalede vi en nok 60 årig ældre herre på en havelåge af en MTB 2 gange.

Et par timer efter var vi på toppen og det var et view af dimensioner. Flot, flot og rigtig flot. Tænk hvordan det havde set ud, hvis ikke der er havde været dis/tåge nede i dalen.

Her fik vi lige en is inden vi skulle suse 35 km. ned mod Riva del Garda. Turens mål.

Det var en superduper flot nedkørsel. Fantastisk. Det skal opleves.

Da vi ankom til Riva del Garda havde man helt glemt nogle af turens hårde strabadser. Det var for fedt at stå ved byskiltet. Vi fandt hurtig en plads ved vandet. Hoppede i baljen og så op og spise.

Dagens tal: 52 km, 5:15:49 timer, 1.664 højdemeter inkl. pauser og frokost.


Konklusion 13.052 højdemeter over 447 km 46:50 timer
En supertur. Vi kørte ca. 1 km. forkert, så hvis man har et kort, højdemåler og sin sunde fornuft, så behøves man ikke en guide.

Højdemåleren er vigtig, da man ikke altid er helt klar over, hvilket hårnålesving man er i på kortet, men der er angivet højdemeter på kortet og samtidig, så er det hamrende ligemeget om der er 5-10 eller 100 km. til mål. Spørgsmålet var hele tiden: "Hvor mange højdemeter har vi tilbage?".

Vi har gjort os mange erfaringer med turen. Bl. a. er det måske ikke det smarteste at starte i en dal hver morgen med udsigt til opstigning med det samme. Kolde stænger og moralen.

Vi havde på intet tidspunkt problemer med at finde overnatningssteder og med Richard i gruppen, så lå en overnatning med frühstück på ca. 25 - 35 Euro pr. person. Ikke galt.

På turen havde vi en ekstra svedtrøje med, som vi skiftede ved frokosten. For det første sad man ikke og blev kold, mens man holdt frokostpause og så havde man en ny tør svedtrøje til man trillede afsted igen. Dejligt.

Man skal ikke undervurdere højdemeterne og slet ikke, hvis nogle af dem skal forceres til fods. Det er hårdt. På ruter med en del vandring kan man med fordel bruge de bløde MTB-sko, f. eks. Shimano laver en del. Det er hårdt at gå med stive MTB-racesko eller hvad man kalder dem.

Det var super at have en chauffør/soigneur/sportschef med. Det kan lade sig gøre med at køre med alt sit habengut, men det tager længere tid og tager måske noget af nydelsen væk, men det er også afhængig af, hvilken type tur man vil køre. Vi overhalede en del, som kørte med alt i rygsækken, men de kørte også en del langsommere, så det er alt efter temperament. Vi ville gerne have mulighed for at give den gaz til tider.


Deltager
Richard van der Merwe

Schnitzel-manden med guld i benene hele dagen.
Jakob Steen-Petersen

Squezzy-manden med diamanter i benene på sidste halvdel.
Anders Kirchhoff Petersen

Cola-manden med diamanter i benene først på dagen.
Jørn Aamann

Chauffør/soigneur/sportschef som nok har set flest motorcykler i denne verden på denne tur..

Other Information
Maps required

   Kompass Maps

    3 - WK 3 Allgäuer Alpen
    32 - WK 32 Bludenz-Schruns-Klostertal
    98 - WK 98 Unterengadin-Nationalpark
    96 - WK 96 Bormio-Livigno-Corna di Campo
    107 - WK 107 Ponte di Legno-Alta Val Camonica
    73 - WK 73 Gruppo di Brenta
    071 - WK 071 Alpi di Ledro-Valli Giudicarie

   SwissGeo

    39 - Fluelapass


Accomodation

StedLink
OberstdorfOberstdorf online
SchrunsSchruns/Montafon
DavosDavos Global Village
LivignoLivigno Tourism
Hotel Borsco
GrosioVilla Verde
Grosio - not many hotels here
DimaroAlbergo Dimaro
Storo7 Mates - Storo
Riva del GardaHotel Garni


Webcams

    Oberstdorf
    Schruns - Østrig
    Schlappiner Joch (2130m)
    Davos
    Livigno
    Arnoga
    Madonna di Campiglio
    Trento
    Torbole

 

  Documents

Ingen resultater fundet